onsdag 3 mars 2010

Underbara dag

Att vakna o känna WOW ännu en bra dag, det är så härligt.
Fåglarna kvittar, snön smälter, solen kanske kikar fram idag, jag ska baka några tårtor o några muffins o livet bara flyter på.
Det är konstigt hur allt kan vända.
När jag var 6 år bestämde jag mej för att jag skulle jobba med människor, med gamla, sjuka o behövande människor. Det var mitt "kall".
O det har hela mitt liv känts rätt. Att få finnas o göra något för någon annan, oavsett om det har varit långvården, intensiven, ortoped, servicehus, hemtjänst, gruppbostad eller personlig assistent så har det varit rätt.
Även privat för släkt o vänner o så några till så har jag alltid "ställt upp".
Vill tro att jag har varit bra på det jag gjort o brunnit för.
Men någonstans de sista åren har jag tappat sugen.
O det får man INTE göra när man jobbar i det sådant yrke. Man får inte tappa glädjen, lusten, hjälpsamheten, proffsigheten eller kompetensen.
Men jag tycker inte det är roligt längre.

Då är ju frågan vad jag ska göra istället?
För det är ju trots allt lågkonjuktur i landet/ världen.
Men efter att ha funderat länge, mer än 2 år, så har jag nu bestämt mej.
Det är dags att byta bana.
O samtidigt som detta är jäkligt spännande, lärorikt, positivt o utvecklande, så är det ju lite sorgligt att känna att jag har inget mer att ge som personal i vård/omsorg.
Men, var sak har sin tid. O det är bara att inse när det är dags att gå vidare.
Det är det NU!
Så frågan är inte OM jag ska starta eget, frågan är NÄR!
Frågan är inte vad, utan VAR i Ryd!

Med enormt stöd av familjen, vänner, övriga i "bn" som jag har berättat för så känns det rätt. Helt enkelt fantastisktunderbartkanonrätt!!!!

O det kommer att bli en spännande resa. För jag vet målet o vägen dit kommer att bli så spännande.
Var på inspirationskväll i Växjö igår med ALMI. O nu är jag ännu mer taggad.
Det känns så rätt, det känns så rätt, det känns så rätt!!!!!!
Dessutom är det starta-eget-kurs med start i april, o "annan kurs bra för verksamheten" i Järfälla i april och maj. Vilken jäkla tur!!
För ju mer jag kan innan start, ju bättre blir det.

Nejhe, en dag utan starta eget tänk är planerat. Dags att kavla upp ärmarna o sätta igång. Lusten o livsglädjen hittad. Städ/bakmusik på.

Ha en underbar dag, gör dej själv glad! Köp en bukett blommor till dej, beröm dej själv för att du är bra, säg till dej själv att du är BÄST! KRAM Mona

2 kommentarer:

  1. Lika go och glad när du var sex :)

    Men du... Det är inte pga din kompetens som du inte har mer att ge, utan pga att du vill vidare! DU är fortfarande en bra personal och medmänniska inom vård och omsorg!!!!
    Och en bra vän ÄVEN när du tänker på dig själv först!!!
    :):):):):):):):):):):):)

    Så himla glad för din skull! Lycka till massor!!!!
    Det kommer bli så himla kanon!!!

    Så har du en liten utmaning i min blogg oxå...

    Kram Nina!

    SvaraRadera