tisdag 3 november 2009

Vaccinera eller inte

Det är den stora frågan just nu. Då jag med min övervikt tillhör riskgrupperna egentligen så ska jag väl inte ens fundera på något annat än att vaccineras.
Men..... för det finns ju alltid ett men, det är ju biverkningar på vaccinet också. Men efter funderingar hit o dit, diskussion med både de som kan o vet och de som bara tycker så......... är beslutet JA!

JA, jag ska vaccinera mej. JA, barnen vill vaccinera sej (trots diskussion om biverkningar) och gubben, tja, jag vet faktiskt inte.
Men fick en tankeställare när jag läste en blogg (via Nina) där jag fick mej en ordenligt tankeställare.
För visst är det så att jag och min familj är ganska friska och har ett bra liv och kanske, kanske inte blir så sjuka.
Men..... alla som inte kan vaccinera sej för att de redan är sjuka, funktionshindrade, allergiska, astmatiska eller vad den nu finns för orsaker till att INTE KUNNA vaccinera sej.
Är det inte lite min skyldighet att se till att den inte sprids, jag som KAN vaccinera mej.

Klart att det är biverkningar och klart att jag och min familj kan drabbas och få någon allvarligare biverkning.
Men å andra sidan så KAN vi bli sjuka och dåliga länge och sprida smittan så någon annan blir dålig och dör.
För när vi är vaccinerade, då kan vi iaf jobba, handla, hjälpa andra, inte sprida smittan och ha ett ganska vanligt liv.

Barnen kom hem från skolan med erbjudande om vaccinering och alla tre vill, utan att jag har sagt något. Och det är jag faktiskt stolt över, att de trots information från skolan och i tidningar, på tv och på nätet vill och vågar. För visst är det enklare att säga Nej!, när man inte riktigt vet.
Men de valde JA, Vi valde JA!
Hoppas det visar sej att vi valde rätt.

Så jag har bestämt mej, har du?????

2 kommentarer:

  1. Ja, vi har bestämt oss och hualigen så svårt det är! Men vi är inte lika modiga som ni... Vågar inte riskera biverkningar. Man vet ju inte vad som är rykten, vad som är sant och vad som tystas ner. Vi vågar inte, helt enkelt.

    För mig räckte det att höra att personer med autism absolut inte ska ta sprutan för den innehåller bly och dom kan bli sämre av den. Och att man kan bli förlamad. Det är jag inte beredd att offra för någons skull.

    Samtidigt har du så rätt! Men jag vågar inte.. Och jag hoppas vi valde rätt vi oxå. Jag hoppas vi slipper bli sjuka, för det vore katastrof! Därför undviker vi folkmassor så gott det går nu. Börjar det härja i skolan eller på korttids håller vi Sandra hemma, och hoppas att hon inte hinner bli smittad. Hon måste nog ligga på gränsen till riskgrupp med tanke på hur sjuk hon skulle bli, men att spruta i henne bly när det ska vara farligt för henne gör jag inte!

    Dom flesta klarar influensan som vilken annan influensa som helst (fast fler kommer att smittas). Och dom flesta klarar sprutan utan biverkningar. Så jag tycker nog man väljer rätt vad man än väljer. För det är ett väldigt svårt val.

    Lycka till med sprutorna!
    Kramar om er alla!
    Nina

    SvaraRadera
  2. Självklart JA!!!Bra val!

    Kram U

    SvaraRadera