lördag 21 november 2009

Förutfattade meningar

Har en 25-årig bekant som är motorcykelkörande, tatuerad, hårdrockare. Han dricker inte öl, dricker inte kaffe, lägger sej klockan nio på kvällen, åker inte på fest för han ska spara pengar o laga bilen iställer o blir lite generad när jag berättar fräckisar.......

Om en hårdrockare är på det viset, hur är då en som dansar gammeldans o har folkdräkt??? Jag bara undrar.......

Fast jag gillar när det inte är självklart och när folk har dolda talanger eller egenskaper. Jag gillar när jag har fel, om det är så att det blir något positivt av det hela.....
För ibland, tror jag så gott om folk och deras kunskaper och egenskaper att de inte helt håller måttet. Jag VILL att de ska vara bra, ärliga, "rediga" och stå för sina åsikter. Och när de då är korkade, slarviga och kappvändande-lallande-fjantar så blir jag så trött.
Att ha en åsikt, vad det än gäller, det har alla.
För om man inte väljer och tar ansvar för sin åsikt, är det också ett val.
Man kan inte lägga över det på andra.
O hellre att folk gör fel o försöker, än bara flyter med o skyller på andra.
För alla har rätt till att ha sin egen åsikt, man måste inte tycka lika.
Men alla har också rätt till att bli respekterade för att man faktiskt TYCKER!
Jag gillar människor som tycker.
Jag gillar människor man kan tycka olika med, o ändå ha en bra dialog.
Jag gillar människor som står för det dom tycker o ÄNDÅ kan förstå hur den som tycker annorlunda menar.
Jag gillar människor som kan ändra åsikt.

Ibland gillar jag mej själv, o ibland så gör jag det inte.
För jag orkar inte tycka jämt, men ibland. Ganska ofta. Nästan jämt.
Då står jag för det jag tycker!

Ha en bra dag, KRAM Mona

2 kommentarer:

  1. Preciiis! Att inte dela åsikt betyder ju inte att man inte respekterar andra åsikter..

    För att jag tycker en sak betyder det inte att jag tycker alla andra har fel..

    Ibland undrar jag varför man får frågan vad man tycker när man förväntas tycka på ett visst sätt. Vad betyder ett svar om det inte är ärligt?

    Gissa vad... Håller just på å besvara brev! :)

    Kramar om dig å tycker om dig massor, precis som du är!
    Nina

    SvaraRadera
  2. Godkväll!
    Här har du en som är bra på att tycka...

    Men hon är lika bra på att ändra sitt tyckande åxå.

    Det TYCKER jag är bra - att man kan. :)
    Sen är det bra som du skriver att man kan tycka något själv men ändå acceptera och förstå att någon annan tycker något annat...

    Tjingeling!

    SvaraRadera