måndag 15 februari 2010

Mums filibabba

Jag vet att eget skryt luktar illa.
Men jag bara måste dela med mej av detta underbara recept. Har gjort om ett som jag hittade på nätet så det passar "min" smak. O JÄKLAR vad de är goda.
Jag säger bara, gör dem och njuuuuuuuut!
O vill du göra någon glad, ring en vän!

Jag använde mörk choklad med mintsmak. Men du gör såklart som du vill ;))


Choklad ”koppkaka”
12 ”vanliga” eller 24 ”småmuffins”

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g flytande margarin eller smält smör
1 dl crème fraiche eller gräddfil
2 msk kallt kaffe eller annan vätska
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad, 70% gärna smaksatt

Glasyr: gör gärna dubbel sats
60 g rumsvarmt smör
125 g Philadelphiaost
5 dl florsocker
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe
Strössel eller blommor till garnering

Sätt på ugnen på 175 grader
Sätt ut formar på en plåt.

Vispa ägg+ strösocker+ vaniljsocker vitt och pösigt.
Häll margarinet (el smält smöret)+ crème fraiche+ kaffet i äggsmeten och blanda försiktigt.
Blanda vetemjöl+ bakpulver+ kakao i en bunke.
Vänd ner mjölblandningen försiktigt i äggblandningen.
Under tiden har chokladen smälts i ett vattenbad och är nu avsvalnad.
Blanda ner chokladen i äggblandningen, rör om noga.
Fyll formarna till 2/3del med smet.
Grädda i mitten av ugnen,ca 15 min. Kolla med provsticka att de är klara.
Låt svalna.

Gör glasyren:
Rör smör+ ost krämigt.
Blanda florsocker+ kakao+ vaniljsocker i en skål. Sikta ner det i smörblandningen.
Blanda sist i kaffet.
Rörs krämigt.
Spritsa eller bred ut glasyren över kakan.
Garnera med strössel eller blommor.
Förvaras svalt till servering.

Ät och njuuuuuuuut! Ha en go dag, KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar