måndag 14 december 2009

Julstädningen har börjat!

Nu är den igång. Julstädningen.
Vikigare än själva julafton, nyårsafton eller annan högtid som födelsedag.
Enligt gamla traditioner i en speciell ordning, med speciella saker så styr diktatorn oss i familjen som marionetter.
Förnyelse och föränding och effektivisering är av ondo!!!!!!!!
För har man gjort på ett visst vis sedan urminnes tider, då ska det följas!
När sedan rummet är städat, försluts det hermitiskt och får endast i nödfall öppnas in dit och användas.
Efter femton år ihop är jag ganska väldrillad och ligger ofta steget före och undviker därför de stora sammandrabbningarna.
Barnen är också så vana att de gör som diktatorn säger utan att ifrågasätta.
Under julstädningen så är mysfaktorn i vårt hem, minus 30.
För antingen är rummen fina och får inte användas, eller så är det rum i rörelse.

När diktatorn kommer till kök-badrum-hall, då brukar det vara dags att stoppa in barnen i bilen och köra och handla julklappar.
Diktatorn får gör det sista i fred och vi handlar klappar i lugn och ro och njuuuuuuter av köerna!
Katterna och hunden, ja har vi tur är de inte utslängda iaf. För de stackars katterna får knappt gå på sin låda när det är städat i badrummet, de kan ju skvätta ut ett gruskorn från kattlådan.

Julsaker och julgran kommer fram när hela huset är rent o fint o iording. Då ska tomtarna fram på rätt ställe. Jag är inte betrodd att sätta fram tomtarna, för jag sätter dem inte på rätt ställe. Så det får diktatorn göra med barnen. För de och han funkar med alla dessa jäkla tomtar.
Sen när julafton kommer då försvinner diktatorn och hem kommer min söta goa gubbe igen. Han som går ut i garaget, som inte lägger sej i var skorna står, som inte rör tvätthögen, eller som bryr sej om ifall det ligger dukar på bordet igen.

JAG LÄNGTAR TILL JULAFTON!!!!!! JAG SAKNAR MIN VANLIGA GUBBE!!!!!!!!!
Men i ärlighetens namn måste jag säga, även om det är stökigt under diktatorns julstädning, så är det så fint och rent och iordning när det är klart.

Ha en fin dag. Jag ska åka o köpa lite mer Ajax Citron. KRAM Mona

1 kommentar:

  1. :) Tur ni är vana å vet att det går över till julafton!
    Kramar om!

    SvaraRadera